Page 9 - Çalıkuşu SON
P. 9

Siirt İl Millî Eğitim Müdürlüğü       6



                 ir terzi kumaşı profes-     maddi ve manevi değerlerin           Sonuç olarak öğretmenlik her
                 yonelce     dokumalıdır     bütünü olarak ifade edeceği-         yönüyle profesyonellik  gerek-
                 ya da bir marangoz          miz kültürü üreten ve bunu bir       tiren bir meslektir.  Her ne ka-
        Bağaca yani oduna şekil              sonraki    nesillere  aktarmayı      dar sosyal yaşamda hak ettiği
         verirken elbetteki profesyonel      başaran bir varlıktır. İslam dini    sosyo-ekonomik       statüsünü
         bilgilerinden   yararlanmalıdır.                açısından    halife-i    elde etmemiş gibi görünse de,
         Bu ve benzeri mesleklerin                           arz ve eşref-i       her öğretmen kendini mes-
         ham-maddesi bir nes-                                   mahlûkat          lek itibariyle özel hissetme-
         nedir ve ilgili meslek                                   olarak ad-      li ve mesleğinde her geçen
                                         Mükemmellik,
         erbabı bir şekilde il-                                    landırılan     gün daha fazla profesyonelliği
                                        sıradan bir şeyi
         gili nesne hakkında                                        bu bağ-       elde etmenin çabası ve gay-
                                         alışılmadık bir
         uzman bilgiye eriş-                                        lamda         reti içinde olmalıdır. Çünkü in-
                                             şekilde
         tiklerinde uzun yıllar                                     yeryü -       san ne denli değerli bir varlık
                                           yapmaktır.
         mesleklerini  icra et-                                     zündeki       ise öğretmenlik de bizatihi in-
         meyi başarabilmek-            Booker T. Washington        diğer tüm      sanı konu edinmesi bakımın-
         tedirler.  Bu açıdan                                     canlılar        dan o denli değerlidir ve özel-
         değerlendirildiğinde çok                               içerisinde        dir. Bu bilinçte mesleğini icra
         boyutlu, sofistike ve karma-                         en  fazla değer     eden öğretmenlerin çoğalması
         şık bir varlık olan insanı hayata                atfedilen bir varlık    dileğiyle……
         hazırlamaya çalışan bir meslek      olarak karşımıza çıkmaktadır.
         grubu olan öğretmenliğin çok        İnsan diğer tüm canlılardan
         daha fazla teorik bilgi, donanım,   farklı  olarak  en  üstün  biyolojik,
         tecrübe ve deneyim gerektirdi-      psikolojik, duyuşsal ve bilişsel
         ği anlaşılabilmektedir. Öğret-      donanımlara sahip olan yegâ-
         menliğe herkesin üstesinden         ne bir varlıktır.  Böylesine dona-
         gelebileceği basit bir meslek       nımlı bir varlıkla eğitim öğretim
         nazarıyla bakmak ancak insa-        faaliyetlerini sürdürmeye çalış-
         nın varlık olarak değerinin tak-    mak, onu hayata hazırlamak ve
         dir edilmediği ve anlaşılmadığı     öğrenme serüveninde ona reh-
         toplumlarda geçerli bir durum       berlik etmek takdir edilecektir ki
         olabilir. Oysa insan; hümanist      profesyonellik gerektirir. Yuka-
         açıdan yaklaşıldığında bizatihi     rıda özetle birkaç yönü tanım-
         değerli, onurlu ve şerefli bir var-  lanmaya çalışılan o özel varlığa
         lıktır. Psikanalitik açıdan geçmiş   ilişkin profesyonel bir donanıma
         yaşantısının ürünü yani geçmiş      sahip olmaksızın öğretmenlik
         yaşantısından bağımsız değer-       mesleğini  sürdürmek mümkün
         lendirilmesi mümkün olmayan         olabilir mi,  Bu açıdan değer-
         bir varlık olarak karşımıza çık-    lendirildiğinde her öğretmen
         maktadır. Davranışçı açıdan         duyuşsal, bilişsel ve psiko-sos-
         çevresel   uyarıcılara   tepkiler   yal yönleri ile insan davranış-
         geliştiren ve bir müddet son-       larını tanımak ve yönetmek,
         ra tepkileri ile uyarıcı arasında   öğrenmenin doğası hakkında
         bağ dokuyarak davranış örün-        teorik bilgilere sahip olmak,
         tüsünü belirleyen bir varlıktır.    farklı öğretme yöntem ve tek-
         İnsan aynı zamanda sosyal bir       niklerini kullanmak ve etkili bir
         varlıktır. Kendini bir grup içinde   iletişim becerilerine sahip ol-
         anlamlı kılan, aidiyet geliştiren   mak gibi birçok profesyonel te-
         ve sosyal etkileşim yoluyla bir-    orik-tecrübi bilgi ışığında mes-
         çok öğrenmelerini gerçekleşti-      leğini icra etmek durumdadır.
         ren ve bu sosyalliği aracılığıyla
                                                                                         Doç. Dr. Nazım ÇOĞALTAY

                                                                                                    Siirt Üniversitesi
                                                                                                    Eğitim Fakültesi
                                                                                            Eğitim Bilimleri Bölümü
   4   5   6   7   8   9   10   11   12   13   14