Page 9 - Çalıkuşu SON
P. 9
Siirt İl Millî Eğitim Müdürlüğü 6
ir terzi kumaşı profes- maddi ve manevi değerlerin Sonuç olarak öğretmenlik her
yonelce dokumalıdır bütünü olarak ifade edeceği- yönüyle profesyonellik gerek-
ya da bir marangoz miz kültürü üreten ve bunu bir tiren bir meslektir. Her ne ka-
Bağaca yani oduna şekil sonraki nesillere aktarmayı dar sosyal yaşamda hak ettiği
verirken elbetteki profesyonel başaran bir varlıktır. İslam dini sosyo-ekonomik statüsünü
bilgilerinden yararlanmalıdır. açısından halife-i elde etmemiş gibi görünse de,
Bu ve benzeri mesleklerin arz ve eşref-i her öğretmen kendini mes-
ham-maddesi bir nes- mahlûkat lek itibariyle özel hissetme-
nedir ve ilgili meslek olarak ad- li ve mesleğinde her geçen
Mükemmellik,
erbabı bir şekilde il- landırılan gün daha fazla profesyonelliği
sıradan bir şeyi
gili nesne hakkında bu bağ- elde etmenin çabası ve gay-
alışılmadık bir
uzman bilgiye eriş- lamda reti içinde olmalıdır. Çünkü in-
şekilde
tiklerinde uzun yıllar yeryü - san ne denli değerli bir varlık
yapmaktır.
mesleklerini icra et- zündeki ise öğretmenlik de bizatihi in-
meyi başarabilmek- Booker T. Washington diğer tüm sanı konu edinmesi bakımın-
tedirler. Bu açıdan canlılar dan o denli değerlidir ve özel-
değerlendirildiğinde çok içerisinde dir. Bu bilinçte mesleğini icra
boyutlu, sofistike ve karma- en fazla değer eden öğretmenlerin çoğalması
şık bir varlık olan insanı hayata atfedilen bir varlık dileğiyle……
hazırlamaya çalışan bir meslek olarak karşımıza çıkmaktadır.
grubu olan öğretmenliğin çok İnsan diğer tüm canlılardan
daha fazla teorik bilgi, donanım, farklı olarak en üstün biyolojik,
tecrübe ve deneyim gerektirdi- psikolojik, duyuşsal ve bilişsel
ği anlaşılabilmektedir. Öğret- donanımlara sahip olan yegâ-
menliğe herkesin üstesinden ne bir varlıktır. Böylesine dona-
gelebileceği basit bir meslek nımlı bir varlıkla eğitim öğretim
nazarıyla bakmak ancak insa- faaliyetlerini sürdürmeye çalış-
nın varlık olarak değerinin tak- mak, onu hayata hazırlamak ve
dir edilmediği ve anlaşılmadığı öğrenme serüveninde ona reh-
toplumlarda geçerli bir durum berlik etmek takdir edilecektir ki
olabilir. Oysa insan; hümanist profesyonellik gerektirir. Yuka-
açıdan yaklaşıldığında bizatihi rıda özetle birkaç yönü tanım-
değerli, onurlu ve şerefli bir var- lanmaya çalışılan o özel varlığa
lıktır. Psikanalitik açıdan geçmiş ilişkin profesyonel bir donanıma
yaşantısının ürünü yani geçmiş sahip olmaksızın öğretmenlik
yaşantısından bağımsız değer- mesleğini sürdürmek mümkün
lendirilmesi mümkün olmayan olabilir mi, Bu açıdan değer-
bir varlık olarak karşımıza çık- lendirildiğinde her öğretmen
maktadır. Davranışçı açıdan duyuşsal, bilişsel ve psiko-sos-
çevresel uyarıcılara tepkiler yal yönleri ile insan davranış-
geliştiren ve bir müddet son- larını tanımak ve yönetmek,
ra tepkileri ile uyarıcı arasında öğrenmenin doğası hakkında
bağ dokuyarak davranış örün- teorik bilgilere sahip olmak,
tüsünü belirleyen bir varlıktır. farklı öğretme yöntem ve tek-
İnsan aynı zamanda sosyal bir niklerini kullanmak ve etkili bir
varlıktır. Kendini bir grup içinde iletişim becerilerine sahip ol-
anlamlı kılan, aidiyet geliştiren mak gibi birçok profesyonel te-
ve sosyal etkileşim yoluyla bir- orik-tecrübi bilgi ışığında mes-
çok öğrenmelerini gerçekleşti- leğini icra etmek durumdadır.
ren ve bu sosyalliği aracılığıyla
Doç. Dr. Nazım ÇOĞALTAY
Siirt Üniversitesi
Eğitim Fakültesi
Eğitim Bilimleri Bölümü