Page 9 - Çalıkuşu Siirt7
P. 9
Siirt İl Millî Eğitim Müdürlüğü 6
şduyum yorgunlu- rebilmek için hem empati
ğu kavramının daha yeteneği hem de empatik
Eda iyi anlaşılabil- ilgi gereklilik arz eder. Bu
mesi için aşağıda sırayla tarz vakalarla çalışırken
eşduyum yorgunluğunu verilen empatik tepkiler
yordayan, nedensel bir ikincil travmatik strese İnsanı bedenen ameli-
model oluşturan değiş- sebebiyet verebilir. yat etmek için uyutmak,
kenler sıralanmıştır. Burada eşduyum yor- ruhen ameliyat etmek
Aşağıdaki şekil 5’te görül- gunluğu risk faktörlerin- için uyandırmak gerekir
düğü gibi eşduyum yor- den olan empatik tepkiler
gunluğu yılmazlık modeli sonucu eğer bireyin tat-
Lev Tolstoy
soldan sağa doğru ilerle- min hissi yüksek değil-
mektedir. Modelde trav- se, işe ara verilmiyorsa,
ma yaşayan veya trav- öz-bakıma dikkat edil-
ma mağduru bireylerle miyorsa ve sosyal destek
çalışırken (sıkıntı çeken kaynakları da zayıfsa bu
PSIKOLOJIK YARDIM VERMENIN BEDELI: bireye maruz kalma) on- durum artan ikincil trav-
lara empatik bir tepki ve- matik strese neden olur.
EŞDUYUM
YORGUNLUĞU
Şekilde de görüldüğü dır. Bu modelde danışa- sosyal destek ve mem-
üzere empatik tepkiler na verilen empatik tep- nuniyet hissi tarafından
temelli stres, travmatik kilerin yanı sıra travmatik bertaraf edilmez ise ikin-
anılar temelli stres, trav- anılar, acı/sıkıntı çeken cil travmatik strese ne-
maya aşırı maruz kalma bireye uzun süre maruz den olabileceği ve bunun
temelli stres ve stresli ya- kalmak ve diğer yaşam da nihayetin de eşduyum
şam olayları temeli stres- gerekliliklerinin olumsuz yorgunluğuna sebep ola-
lerin hepsi bir araya ge- etkileri eşduyum yorgun- cağı belirtilmektedir.
lerek eşduyum stresinin luğuna karşı koruyucu
(ikincil travmatik stresin) faktörler olan öz-bakım,
miktarını açıklamakta- ilişkiyi kesme/uzaklaşma,