Page 7 - Çalıkuşu Siirt2
P. 7
BİRİSİ SİZE İNSANIN Siirt İl Millî Eğitim Müdürlüğü 6
KENDİSİNİN DE BİR kulların elbette
SERMAYE ? mayesi, ahlaki yönünü oluştur- birçok sorunu var.
an moral sermayesi ve psikolo-
OLABİLECEĞİNİ jik yönünü oluşturan psikolojik Finansal sorun-
sermayesi de var deseler? İlginç Olar giderilmesi zor
SÖYLERSE değil mi? Bir işletme düşünün. olandır. Fakat gözden kaçırıl-
NE DÜŞÜNÜRSÜNÜZ Yüz işçi çalışıyor. Tam kapa- maması gereken asıl konu in-
site çalışmasına rağmen kimi san kaynağıdır. İnsanın bir ser-
zaman 90 birim kimi zaman maye olarak görülebileceğidir.
Okul etkililiğinde rekabet 60 birim kimi zaman ise 70 Hatta rekabet avantajının
insan kaynağı ile olacağıdır.
avantajı kazanmak adına birim ürün elde ediyor. Aynı Etkili bir okulda çalışanların
sermayeye ihtiyaç duyulur. işçiler aynı işletmelerde neden
farklı birimde ürün elde ederl- pozitif duygular içinde olması,
er? Onların motivasyonu bunu motivasyonunun yüksek ol-
etkiler mi? İş tatmini etkiler ması, okuluna olan bağlılığı, iş
Okullar neden kaynak mi? Etkiler. Elde ettiğiniz ürünü tatmini, örgütsel vatandaşlık
sıkıntısını öne çıkarır? Bura- pazarlayacaksınız. Sosyal ser- hissi, pozitif iklimin sağlan-
da aslında okulun amaçlarını mayeniz önemli mi? Önem- ması gibi birçok unsur oku-
gerçekleştirmek adına yöneti- li. Üretim kadar pazarlama lun başarıya ulaşmasında
cilerin ihtiyaç duyduğu sermaye da kıymetlidir. Ya da şöyle öncelenmesi gereken konu-
kastedilir. Okul etkililiğinde düşünün: okul binasının çok iyi lardır. Okul yönetimi ile ilgili
rekabet avantajı kazanmak adı- donatılması, fiziki unsurların yapılan bilimsel çalışmaların
na sermayeye ihtiyaç duyulur. yerli yerince olması ve okul he- birçoğunda okulun amaçlarını
Birisi size insanın kendisinin saplarında yüklü paraların ol- gerçekleştirmesinde, okul
de bir sermaye olabileceği- ması başarı için tek başına ye- etkililiğinde, rekabet üstün-
ni söylese ne düşünürdünüz? terli mi? Değil Dikkat çekmek lüğünde insan kaynağı önce-
Hatta insanın kültürel yönünü istediğim tam da burası: çağdaş likli görülen bir konu alanıdır.
oluşturan kültürel sermayesi, yönetim yaklaşımlarının asıl Birçok okul yöneticisinin fi-
entelektüel yönünü oluşturan odak noktası, insan kaynağıdır. nans desteği bulması zordur.
entelektüel sermayesi, sosyal Bu bir gerçek. Ancak eldeki
yönünü oluşturan sosyal ser- kaynakların etkili kullanımı için
nereden başlamak gerektiği
ise yönetim becerisiyle ilgilidir.
Benim iddiam başlanması
gereken yerin insan kaynağı
olmasıdır. Bu yazımda dik-
kat çekmek istediğim budur.
Sağlıcakla kalın.
Doç. Dr. Rasim TÖSTEN
Siirt Üniversitesi
Eğitim Fakültesi
Eğitim Bilimleri Bölümü