Page 7 - SİİRT ÇALIKUŞU
P. 7

Siirt İl Millî Eğitim Müdürlüğü       6



                                                yönetimi  denildiğinde  öğren-      filli birey haline dönüştüreceği de
        EĞİTİM PROGRAMININ
        BAŞARIYA ULAŞMASINDA                    cilerin  sessiz  olması  ve  öğret-  açıktır.  Dış  faktörlerin  denetimi
                                                menin  sınıfta  egemenliğini  ilan
                                                                                    altında büyüyen bir çocuk bağım-
        PROGRAMIN FELSEFESİNİ                   etmesi  anlaşılmaz  mı?  Öğret-     sız  manevra  alanı  bulduğunda
        İÇSELLEŞTİRMİŞ ÖĞRET-                   men sınıfın tek egemeni midir?      kendisiyle ve kültürüyle çelişebil-
        MENLERE İHTİYAÇ                         Öğrenci  merkezli  eğitimde  öğ-    mektedir.  Otoriteden  sıyrılan  bir
        VARDIR.                                 rencinin pozisyonu nedir? Sus-      toplumun  anarşiyi  seçmesi  gibi
                                                mak ve dinlemek mi? Zil çaldı-      bir  şeydir  bu.  Şayet  denetimin
        Pragmatist felsefenin öne               ğında  derste  hazır  olmak,  ders   odağında bireyin kendisi olsa, bu
        çıkardığı unsur bireysellik ve          saatinde  kitabı  defteri  açmak    kültürde yetişse onun için her yer
        faydadır.                               ve  öğretmenin  ağzına  bakmak      ve şart aynıdır. Kendisiyle barışık,
                                                mı?  Eve  gittiğinde  anne  baba-   özgüveni ve özsaygısı yüksek bi-
                                                sının sözünü dinleyip ödevlerini    reylerin yetişmesi istendik bir du-
                                                yetiştirmek  mi?  Yani  öğrenci,    rumdur.  Eğitimde  bireysellik  bu
        John  Dewey’in  savunuculuğunu          başarısını  yetişkinlerin  emir  ve   anlamda önemli görülmektedir.
        yaptığı “pragmatizm” son yüz yılın      isteklerine  bağlı  kalmakta  mı    Öğretmen  öğrenci  ilişkilerinin  bi-
        anlaşılmasında  önemli  olmuştur.       aramalıdır? Peki, burada çocuk      rey  temelinde  kurulmuş  olması
        Pragmatist felsefenin öne çıkardı-      edilgenliğe  zorlanmıyor  mu?       yapılandırmacı  yaklaşımın  doğa-
        ğı unsur bireysellik ve faydadır. Bu    Çocuk  içindeki  potansiyeli  ne    sına uygundur. Öğretmenlerimizin
        bağlamda  eğitim,  bireyin  yüksek      zaman  açığa  vuracaktır?  Daha     bireyselliği  öne  çıkarmaya  çalış-
        faydası  gözetilerek  kendini  ger-     doğrusu ne zaman kendisi ola-       ması  beklenen  çıktılara  ulaşmayı
        çekleştirme sürecidir. Milli eğitim     caktır? İşte bu ve benzeri birçok   kolaylaştıracaktır.  Aksi  durumda
        programının hazırlanmasında öne         soruların  cevabı  öğretmenliği     çağdaş  yaklaşımlarla  ortaya  ko-
        çıkan yapılandırmacı yaklaşım da        kavrayışımızla ilgilidir.           nan  mevcut  program  sağlıklı  iş-
        bu paralelde açıklanmaktadır. Öğ-       21.  yy.’da  üretken,  girişimci,   lemeyecektir. Eğitimden beklenen
        rencinin  aktif  ve  egemen  olması     eleştirel  düşünme  becerilerine    yüksek  faydanın  görülmesi  bir
        istenilen bir durumdur. Hatta öğ-       sahip,  bağımsız  yurttaşlar  ye-   hayli zorlaşacaktır. Tabi bu payda-
        renciler  kendi  öğrenmelerinden        tiştirmek arzu edilen bir durum-    da sadece öğretmenler yer almaz.
        sorumludur.  Dolayısıyla  buradaki      dur.  Hatta  geniş  dünya  görü-    Başta ailenin, çocuğun, yönetimin
        kilit öğrencinin kendisidir.            şüne  sahip  bireyler  yetiştirmek   ve sosyal çevrenin burada önemi
        Eğitim programının başarıya ulaş-       birçok  devletin  temel  amaçları   de büyüktür. Öğretmenler bu işin
        masında programın felsefesini iç-       kapsamındadır.  Burada  dikkat      lokomotifidir,  ancak  her  şeyi  de
        selleştirmiş  öğretmenlere  ihtiyaç     edilmesi gereken önemli husus       değildir.  Dolayısıyla  sorumluluk-
        vardır.  Çünkü  lokomotif  onlardır.    bireyin  özgün  iradesine  vurgu    ları  büyüktür,  ancak  tek  sorumlu
        Aksi  halde  programın  değil  ba-      yapıldığıdır.  Denetimin  odağın-   değildir.
        şarıya  ulaşmasını  beklemek  eli-      da bireyin kendisinin olduğudur.
        mizdekinden  olmasak  iyidir.  Fa-      Bireyin neyin doğru ya da yan-
        kat  öğretmenlerin  hizmet  öncesi      lış  olduğuna  kendisinin  karar
        dönemlerinde geçirdiği yaşantılar       verebilmesidir.  Ancak,  kültürel
        ve okullarda oluşturulan iklim bu       faktörlerin  önemli  bir  etkisinin
        yaklaşımın  icrasını  zorlaştırmak-     olduğu  da  göz  önünde  bulun-
        tadır.  Velilerin  süreç  içindeki  il-  durulduğunda  çocuğun  birey-
        gisizliği  de  işin  cabasıdır.  Örne-  selliğini tam da anlamış değiliz.
        ğin  çocuk,  eğitimin  merkezinde       Okulda  öğretmeni,  evde  anne
        olması  gerekirken  neresindedir?       babası,  toplumda  çevresi  onu
        Okulun ya da sınıfın neresindedir?      bir  şeylere  zorlamaktadır.  Bu           Doç. Dr. Rasim TÖSTEN
        Öğretmenler öğrencilere yükleme         tamamıyla  kötü  değildir.  Yalnız
        yapmak için sınıfı sessizliğe davet     denetimin odağında dış faktör-                      Siirt Üniversitesi
        etmez  mi?  Burada  öğrenci  etken      lerin olmasının onu düşük pro-                      Eğitim Fakültesi
        midir  edilgen  midir?  Ya  da  sınıf                                                Eğitim Bilimleri Bölümü
   2   3   4   5   6   7   8   9   10   11   12