Page 7 - SİİRT ÇALIKUŞU
P. 7
Siirt İl Millî Eğitim Müdürlüğü 6
yönetimi denildiğinde öğren- filli birey haline dönüştüreceği de
EĞİTİM PROGRAMININ
BAŞARIYA ULAŞMASINDA cilerin sessiz olması ve öğret- açıktır. Dış faktörlerin denetimi
menin sınıfta egemenliğini ilan
altında büyüyen bir çocuk bağım-
PROGRAMIN FELSEFESİNİ etmesi anlaşılmaz mı? Öğret- sız manevra alanı bulduğunda
İÇSELLEŞTİRMİŞ ÖĞRET- men sınıfın tek egemeni midir? kendisiyle ve kültürüyle çelişebil-
MENLERE İHTİYAÇ Öğrenci merkezli eğitimde öğ- mektedir. Otoriteden sıyrılan bir
VARDIR. rencinin pozisyonu nedir? Sus- toplumun anarşiyi seçmesi gibi
mak ve dinlemek mi? Zil çaldı- bir şeydir bu. Şayet denetimin
Pragmatist felsefenin öne ğında derste hazır olmak, ders odağında bireyin kendisi olsa, bu
çıkardığı unsur bireysellik ve saatinde kitabı defteri açmak kültürde yetişse onun için her yer
faydadır. ve öğretmenin ağzına bakmak ve şart aynıdır. Kendisiyle barışık,
mı? Eve gittiğinde anne baba- özgüveni ve özsaygısı yüksek bi-
sının sözünü dinleyip ödevlerini reylerin yetişmesi istendik bir du-
yetiştirmek mi? Yani öğrenci, rumdur. Eğitimde bireysellik bu
John Dewey’in savunuculuğunu başarısını yetişkinlerin emir ve anlamda önemli görülmektedir.
yaptığı “pragmatizm” son yüz yılın isteklerine bağlı kalmakta mı Öğretmen öğrenci ilişkilerinin bi-
anlaşılmasında önemli olmuştur. aramalıdır? Peki, burada çocuk rey temelinde kurulmuş olması
Pragmatist felsefenin öne çıkardı- edilgenliğe zorlanmıyor mu? yapılandırmacı yaklaşımın doğa-
ğı unsur bireysellik ve faydadır. Bu Çocuk içindeki potansiyeli ne sına uygundur. Öğretmenlerimizin
bağlamda eğitim, bireyin yüksek zaman açığa vuracaktır? Daha bireyselliği öne çıkarmaya çalış-
faydası gözetilerek kendini ger- doğrusu ne zaman kendisi ola- ması beklenen çıktılara ulaşmayı
çekleştirme sürecidir. Milli eğitim caktır? İşte bu ve benzeri birçok kolaylaştıracaktır. Aksi durumda
programının hazırlanmasında öne soruların cevabı öğretmenliği çağdaş yaklaşımlarla ortaya ko-
çıkan yapılandırmacı yaklaşım da kavrayışımızla ilgilidir. nan mevcut program sağlıklı iş-
bu paralelde açıklanmaktadır. Öğ- 21. yy.’da üretken, girişimci, lemeyecektir. Eğitimden beklenen
rencinin aktif ve egemen olması eleştirel düşünme becerilerine yüksek faydanın görülmesi bir
istenilen bir durumdur. Hatta öğ- sahip, bağımsız yurttaşlar ye- hayli zorlaşacaktır. Tabi bu payda-
renciler kendi öğrenmelerinden tiştirmek arzu edilen bir durum- da sadece öğretmenler yer almaz.
sorumludur. Dolayısıyla buradaki dur. Hatta geniş dünya görü- Başta ailenin, çocuğun, yönetimin
kilit öğrencinin kendisidir. şüne sahip bireyler yetiştirmek ve sosyal çevrenin burada önemi
Eğitim programının başarıya ulaş- birçok devletin temel amaçları de büyüktür. Öğretmenler bu işin
masında programın felsefesini iç- kapsamındadır. Burada dikkat lokomotifidir, ancak her şeyi de
selleştirmiş öğretmenlere ihtiyaç edilmesi gereken önemli husus değildir. Dolayısıyla sorumluluk-
vardır. Çünkü lokomotif onlardır. bireyin özgün iradesine vurgu ları büyüktür, ancak tek sorumlu
Aksi halde programın değil ba- yapıldığıdır. Denetimin odağın- değildir.
şarıya ulaşmasını beklemek eli- da bireyin kendisinin olduğudur.
mizdekinden olmasak iyidir. Fa- Bireyin neyin doğru ya da yan-
kat öğretmenlerin hizmet öncesi lış olduğuna kendisinin karar
dönemlerinde geçirdiği yaşantılar verebilmesidir. Ancak, kültürel
ve okullarda oluşturulan iklim bu faktörlerin önemli bir etkisinin
yaklaşımın icrasını zorlaştırmak- olduğu da göz önünde bulun-
tadır. Velilerin süreç içindeki il- durulduğunda çocuğun birey-
gisizliği de işin cabasıdır. Örne- selliğini tam da anlamış değiliz.
ğin çocuk, eğitimin merkezinde Okulda öğretmeni, evde anne
olması gerekirken neresindedir? babası, toplumda çevresi onu
Okulun ya da sınıfın neresindedir? bir şeylere zorlamaktadır. Bu Doç. Dr. Rasim TÖSTEN
Öğretmenler öğrencilere yükleme tamamıyla kötü değildir. Yalnız
yapmak için sınıfı sessizliğe davet denetimin odağında dış faktör- Siirt Üniversitesi
etmez mi? Burada öğrenci etken lerin olmasının onu düşük pro- Eğitim Fakültesi
midir edilgen midir? Ya da sınıf Eğitim Bilimleri Bölümü